Conciliando las esferas del consumo y la ciudadanía: análisis a partir de los discursos presidenciales de Argentina y Brasil (2003-2015)

Authors

  • Micaela Diaz Rosaenz UNDAV-CONICET

Keywords:

goods and services market, political narratives, economic participation

Abstract

Many governments that began in the new millennium redefined the neoliberal conception of citizenship towards one mainly based on economic participation and access to goods and services of historically excluded sectors. Focusing on the Argentine case during the Kirchnerist governments and the Brazilian administration of the Worker's Party (both 2003-2015), this paper discusses the revalorization of consumption promoted “top-down” based on the content analysis of presidential speeches. It aims to  identify  how the presidential speeches discursively reconciled the spheres of consumption and citizenship -which frequently appear as antagonistic in sociological theory-, in a context where the increase in consumption and the expansion of the market were presented as the main economic growth strategy and as social inclusion policy.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Micaela Diaz Rosaenz, UNDAV-CONICET

Socióloga por la Universidad de Buenos Aires (Argentina) y doctora en Estudios Organizacionales y Teoría Cultural por la Universidad de San Gallen (Suiza), docente del Departamento de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional de Avellaneda/Concejo Nacional de Ciencia y Tecnología.

References

Barbosa, L., y Campbell, C. (2006). O estudo do consumo nas ciências sociais contemporâneas. In L. Barbosa, y C. Campbell, Cultura, consumo e identidade. (pp. 21-44). Rio de Janeiro: FGV Editora.

Barbosa, L., y Wilkinson, J. (2017). Consumption in Brazil - The Field of New Consumer Studies and the Phenomenon of the "New Middle Classes". En M. Keller, B. Halkier, T.-A. Wilska, y M. Truninger, Routledge Handbook on Consumption. Routledge.

Boos, T. (2017). Pact of consumption. Kirchnerism and the Argentinian Middle Class. Journal für Entwicklungspolitik, XXXIII(4).

Bourdieu, P. (1979). La distinción. Madrid (2015): Taurus.

Bril Mascarenhas, T., y Post, A. (2014). Policy traps y subsidios al consumo. La política de tarifas de servicios públicos en Argentina, 2002-2014. Desarrollo Económico, 54(213). Recuperado de http://www.jstor.org/stable/43748251

Carvalho, J. M. (2015). Cidadania no Brasil. O longo Caminho. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Cohen, L. (2003). A Consumers’ Republic: The Politics of Mass Consumption in Postwar America. New York: Knopf.

Copeland, L., y Boulianne, S. (2020). Political consumerism: A meta-analysis. International Political Science Review, 1-16. Recuperado de https://doi.org/10.1177%2F0192512120905048

Dagatti, M. (2013). Contribuciones para una cartografía discursiva del primer kirchnerismo. In J. Balsa (coomp.), Discurso, política y acumulación en el kirchnerismo. (pp. 81-104). Buenos Aires: Centro Cultural de la Cooperación Floreal Gorini.

De Grazia, V. (1998). Changing Consumption Regimes in Europe, 1930-1970: Comparative Perspectives on the Distribution Problem. En S. Strasser, C. McGovern, y M. Judt, Getting and Spending: European and American Consumer Societies in the Twentieth Century (págs. 59-84). Cambridge: Cambridge University Press. Recuperado de https://doi.org/10.1017/CBO9781139052634.004

Díaz Rosaenz, M. (2017). Consumidores y ciudadanía en la Argentina Kirchnerista: ¿Un nuevo discurso presidencial? European Review of Latin American and Caribbean Studies, 104, 89–112. Recuperado de http://doi.org/10.18352/erlacs.10222

Elena, E. (2011). Dignifying Argentina. Peronism, Citizenship, and Mass Consumption. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press.

Esping-Andersen, G. (2000). Fundamentos sociales de las economías postindustriales. Barcelona: Ariel.

Féliz, M. (2015). ¿ Neodesarrollismo a la deriva en Argentina? Hegemonía, proyecto de desarrollo y crisis transicional. Márgenes. Revista de economía política, 1, 95-118.Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.9716/pr.9716.pdf

Figueiro, P. (2013). Lógicas sociales del consumo: el gasto improductivo en un asentamiento bonaerense. Buenos Aires: Unsam Edita.

Fleury, S. (2013). A fabricação da classe média: projeto político para nova sociabilidade. In D. D. Bartelt, A “Nova Classe Média” no Brasil como Conceito e Projeto Político (pp. 68-80). Heinrich Böll Stiftung Brasil.

Fridman, D. (2008). La creación de los consumidores en la última dictadura argentina. Apuntes de Investigación del CECYP, 71-92.

García Canclini, N. (1995). Consumidores y ciudadanos: conflictos multiculturales de la globalización. México: Grijalbo.

Glickman, L. (2012). Consumer Activism, Consumer Regimes, and the Consumer Movement: Rethinking the History. In F. Trentmann, The Oxford Handbook of the History of Consumption (pp. 339-418). Oxford: Oxford University Press.

Goldstein, E., Kulfas, M., Margulis, D., y Zack, G. (2016). Efectos macroeconómicos del sector energético en la Argentina en el período 2003-2014. Realidad económica, 298, 32-52.

Hilton, M. (2012). Consumer Movements. En F. Trentmann, The Oxford Handbook of the History of Consumption. Oxford Handbooks Online.

Hornes, M. (2014). Transferencias condicionadas y sentidos plurales: el dinero estatal en la economía de los hogares Argentinos. Antípoda. Revista de Antropología y Arqueología, 18, 61-83. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/antpo/n18/n18a04.pdf

Kerstenetzky, C. (2016). Consumo social e crescimento redistributivo: Notas para se pensar um modelo de crescimento para o Brasil. Revista de Economia Política, 36(142), 29-45.Recuperado de https://doi.org/10.1590/0101-31572016v36n01a03

Krippendorff, K. (2004). Content analysis: An introduction to its methodology. California: Sage.

Medeiros, C. A. (2015). Inserção externa, crescimento e padrões de consumo na economia brasileira. Brasilia: IPEA.

Milanesio, N. (2014). Cuando los trabajadores salieron de compras. Nuevos consumidores, publicidad y cambio cultural durante el peronismo. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.

Neri, M. (2010). A nova classe média: O lado brilhante dos pobres. Rio de janeiro: FGV/CPS. Recuperado de https://www.cps.fgv.br/cps/ncm/

Pochmann, M. (2012). Nova Classe Média? São Paulo: Boitempo.

Pryluka, P. (2016). Políticas antiinflacionarias y la educación de los consumidores durante la última dictadura en Argentina. H-industri@, 18, 106-127.Recuperado de http://ojs.econ.uba.ar/ojs/index.php/H-ind/article/view/874

Quiroga, J. P. (2017). Crítica a la Razón Binaria: poder empresarial y agenda global en el marco de políticas de protección del mercado local. El caso de Precios Cuidados en Argentina. Revista Estudios de Políticas Públicas, 5, 117-135. Recuperado de http://dx.doi.org/10.5354/0719-6296.2017.46353

Rocha, A., y da Silva, J. (2009). Consumo na base da pirâmide: estudos brasileiros. Rio de Janeiro: Mauad.

Salata, A. (2015). Quem é Classe Média no Brasil? Um Estudo sobre Identidades de Classe. DADOS. Revista de Ciências Sociais, 58(1), 111-149. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1590/00115258201540

Sassatelli, R. (2012). Consumo, cultura y sociedad. Buenos Aires: Amorrortu.

Simmel, G. (1957). Filosofía del dinero. Madrid:: Instituto de Estudios Políticos.

Soper, K., y Trentmann, F. (2008). Introduction. In K. Soper, y F. Trentmann, Citizenship and consumption (pp. 1-16). London: Palgrave Macmillan.

Sorj, B. (2013). La nueva dinámica política de América Latina: temas para una agenda de investigación. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 2017, 61-78.Recuperado de https://doi.org/10.1016/S0185-1918(13)72274-8

Stillerman, J. (2015). The Sociology of Consumption: A Global Approach. Cambridge: Polity Press.

Stolle, D., y Micheletti, M. (2013). Political consumerism: Global responsibility in action. Cambridge : Cambridge University Press.

Veblen, T. (1974). La Clase Ociosa. . México: Fondo de Cultura Económica.

Warde, A. (2015). The Sociology of Consumption: Its Recent Development. The Annual Review of Sociology, 41, 117-134. Recuperado de doi:10.1146/annurev-soc-071913-043208

Wilkis, A. (2014). Sociología del crédito y economía de las clases populares. Revista mexicana de sociología, 76(2), 225-252. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-25032014000200003&lng=es&nrm=iso

Wirsching, A. (2011). From Work to Consumption. Transatlantic Visions of Individuality in Modern Mass Society. Contemporary European History, 20, 1-26. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/41238339

Published

2022-01-12

How to Cite

Diaz Rosaenz, M. (2022). Conciliando las esferas del consumo y la ciudadanía: análisis a partir de los discursos presidenciales de Argentina y Brasil (2003-2015). Revista Central De Sociología, 12(12), 50-77. https://www.centraldesociologia.cl/index.php/rcs/article/view/105